Amint a korábbi bejegyzésekből már
kitűnhetett, úgy általában a jelenkori „tudományt” nem értékeljük magasra.
Méghozzá remélhetőleg nem az ostobaság olyan kézenfekvő motivációja miatt, mely
a helyzet leegyszerűsítése végett bármit szívesen leértékel annak ismerete
nélkül, hanem alapos, a tudományon kívüli, a tudományt is magába foglaló okkal.
Ezzel együtt ismerjük a tudomány néhány olyan megnyilvánulását, melyek
érintenek lényegi kérdéseket, bár következményrendszerük nem feltétlen
végiggondolt művelőik részéről. Ilyen lényeget érintőnek gondoljuk a fizikában
a termodinamika második főtételét, mely szerint: „Spontán folyamatok esetében
a magukra hagyott rendszerek entrópiája csak növekedhet.”
Kissé
közérthetőbben ugyanez: „Egy magára
hagyott termodinamikai rendszerben az intenzív állapotjelzők eloszlása
homogénné válik, vagyis a rendszer egyensúlyi állapotba kerül.”
A tétel jelentését nem igazán tökéletes
hasonlattal körülbelül úgy kell elképzelni, mintha vennénk egy ma nyüzsgő
világvárost (pl. NY), amiből valamitől (pl. egy neutronbomba) minden élőlény kivész,
majd erről az elhagyott városról egy panoráma fényképezőgéppel, adott helyről 10
évenként pillanatfelvételt készítve, mondjuk százezer év után gyorsított
filmként lejátsszuk az összegyűlt képeket. A filmen az eredetileg
toronyházakkal sűrűn szabdalt terület folyamatos kiegyenlítődését figyelhetnénk
meg, mígnem egy homoksivatag látványa tárulna elénk. Vagyis, külső ok hiányában
(pl. egy hangyaboly), csakis kiegyenlítő folyamatok működhetnek, és a terület
homogenizálódik. Bármilyen inhomogenitás megjelenéséhez külső okra van szükség.
Az olvasási irány szerint az entrópia nő
Ezen a ponton aztán neki lehet állni
erősen gondolkozni, mivel bár a törvény igaz, világunk pedig a tudomány állása
szerint „magára hagyott”, mégis erősen inhomogén – akkor ennek vajon mi lehet
az oka. (?)
Nagyvonalú és koncepciózus válasz
persze nincs, a hívő materialisták a meglehetősen nevetséges ősrobbanás
elméletük mögé bújnak, mintha az a lényeg kikerülésén kívül bármire válasz
lehetne. Mindenesetre, bármily közönséges vallási elemekből épül is az
ősrobbanás-hit, vitázni nem olyan egyszerű és nem is érdemes vele, mert a
részletek irányában mindig lehet kibúvókat találni, gravitációra vagy magerőkre,
esetleg féregjáratokra hivatkozással. Ettől még a termodinamika második
főtételét egy fontos eredménynek tartjuk, ami éppen egyszerűsége és
átgondolható következményrendszere miatt feszegeti az anyagi szemlélet
határait. A benne felbukkanó paradoxon (mitől keletkeztek inhomogenitások, az
egyébként magára hagyottan, csak homogenizálódásra képes anyagi rendszerben?)
nem csupán egyes tudományosnak tartott téziseket, hanem magát a kiinduló
világmodellt kérdőjelezi meg.
Vannak persze egészen más világmodellek
is, mint amiből a „tudomány” jelenleg kiindul, s mint amiket ugyanez a
„tudomány” sajátságos, önmaga számára létrehozott pozíciójából fakadóan
tudománytalannak minősítve lesajnál. Példának okáért a metafizikának van
megoldása a termodinamika második főtételének paradoxonára, jóllehet ez a
megoldás a materialista világmodellen kívülre esik. A vonatkozó metafizikai
állítás a következőképpen hangzik: „Minden,
ami van, akarat által van.”
– Megint lehet gondolkozni!
– Ne tessék mindjárt olyan
viszonylagosan felszíni absztrakciókhoz menekülni, mint „Isten”! Ha van rá mód,
érdemes kissé elvontabb szinten tartani a problémát. És ha a tételben szereplő
„akaratot” kényszeresen nem rendeljük hozzá Isten (népszerűen) konkrétumnak
tekintett, egyébként absztrakt fogalmához – akit a közgondolkodás a rendszeren
(anyagi rendszeren) kívüliként értelmez – akkor legalább elméletileg
feltárulhat egy olyan világmodell lehetősége, melyben az akarat, méghozzá az
eredeti, őseredeti teremtő akarat nem feltétlen rendszeren kívüli.
Ezzel pedig eljutottunk a férfi
princípium lényegéhez. A férfi princípium lényege az akarat. (A teljességben adott, méghozzá öröktől fogva teljességgel
adott a férfi princípium akaratának tárgya, ami nem más, mint a női princípium.
A női princípiumról azonban nem nyilatkozunk, mert arról a nők lennének
illetékesek nyilatkozni. Ők viszont lényegük folytán hallgatnak. A nők
lényegüket tekintve nem beszélnek, csak vannak. És gyönyörűek.)
– Na ugye!
A modernitás kultúrája önmagát
fejlettnek, a valaha létezett legfejlettebbnek tételezi. Nem úgy mi, akik ha
nem is a lehetséges legfejletlenebbnek, de a tökéletes kiüresedés felé jó úton
járónak látjuk. Ez a kiüresedési folyamat két oknál fogva is indokoltan vetődik
fel egy olyan gondolatmenetben, ami az entrópia lényegének megfogalmazásától
indult:
1. A kiüresedés lényegében azonos azzal
a homogenizálódással, mint ami a magára hagyott anyagi rendszer esetében
történik. A teljes homogenizálódás esetén beáll a semmi, azaz amiben addig
jelleg, íz, megkülönböztethető forma volt eltűnik, üressé, jelentésnélkülivé
válik. (Folyamatban a jelleggel rendelkező nemzetek egybemosása, a férfi és női
jellegek egybemosása, az egészségesség és fogyatékosság egybemosása…)
2. Mivel az embernek, mint önazonos és
önműködő lénynek szükségszerű tartozéka az „akarat” (különben megszűnik), a
homogenizálásához vezető legbiztosabb út az akaratának minimalizálása. Az
akarat minimalizálásának egyszerű módszere, ha mindazt a vágyat, amire az
akarat irányulhat, külső aktivitás eleve kielégíti, vagy eredménnyel hiteti a
kielégítettségét. Viszont az ember vágyát eleve kielégítő, vagy látszólagosan
kielégítő aktivitás szintén csakis „akarat” eredménye lehet. Tehát az ember jelenlegi homogenizációja egy akarat
következménye (nem véletlen vagy vak végzet).
A homogenizáció kultúrájával ellentétben
korábban léteztek olyan kultúrák, melyek az emberi akarat működtetésére
épültek, jóllehet éppen azért beszélhetünk esetükben „kultúráról” (azaz
művelésről), mert az akarati megnyilvánulások számára olyan belső szabályozási
rendszert hoztak létre (erre is irányult az akaratuk), ami az élet irányába
mutató tudatos megnyilvánulásokat támogatta a kontrollálatlan spontaneitás
ellenében. Ilyen belső szabályrendszer a japán kultúrában a bushido.
Bushido
A bushido alapelvei: egyenes jellem és igazságosság; bátorság és
kitartás; jóindulat és együttérzés; méltányosság és előzékenység; igazmondás és
őszinteség; becsület (korábban: arc); hűség; önuralom. Az egész társadalom
működésére döntő hatást gyakoroló szamurájok akaratának nemessége tehát csak a
fenti értékek szolgálatában nyert elismerést.
Különösen érdekes az entrópia
szempontjából a „becsület” fogalma, melyre csak újkeletű japán szó van, és
régebben helyette az „arc” fogalom volt használatban. Értelemszerűen, ha valaki
elveszti a becsületét, az arcát, vagyis a bárki mástól megkülönböztethetővé
tevő karakterét veszíti el. Nem véletlen a régi kultúrákban a becsületre
helyezett rendkívüli hangsúly, és nem véletlen a „becsületnek” az arctalan modernitásból
való kikopása.
Amennyiben megfelelő mélységben számot
vetünk a bushido értékrendjével, bizony egyértelművé válik, hogy a férfi
princípium esszenciáját, az akaratot rendkívüli szigorral szabályozza. A
homogenizálódó modernitásban ilyesféle szigor jelenléte már csak a mítoszok
szintjén lehetséges. A valóságban a szülői pofontól a halálbüntetésig bezárólag
álhumanisták homogenizációs akaratának emberjogi kereszttüzét váltaná ki.
Ezek itt férfiak
Jellemző, ahogyan Az utolsó szamuráj c.
film látszólagosan pozitív emléket állít a XIX. sz. végén funkciójukat vesztett
és pusztulásra ítélt szamurájoknak. Egyrészt a tiszta japán környezetbe
becsempészi az „amerikai hőst” (nyilván a motívum szimbólumértékén, tudattalan
szinten igazolva a modernitást a tradícióval szemben), másrészt az események
forgatagában a hős „társává” váló japán nő szájába adja a modernitásba rejtett nyálas
gyávaság önigazoló igéit: „A gyerekeknek
nehéz elfogadni a szamurájéletet.” – mintha a szamurájéletet mintegy
értelmetlenül kellene elfogadni egy gyermeknek, az amúgy jó szórakozást ígérő
„élet” helyett.
Ráadásnak a gyermek is megszólal, mint
aki legalkalmasabb a nézővel meghaladhatatlanul mély bölcsességeket közölni: „Apám azt tanította, hogy csatában meghalni
dicsőség.”
Mire a főhős még bölcsebb válasza: „Ő ebben hitt.”
Tehát minden relatív, apád olyan
tökkelütött volt, hogy ebben hitt, de ne félj kölök, neked már nem kell
elfogadnod a szamurájéletet. Vár rád a mozi, a televízió, és egyébként a Coca
Cola az igazi. A nagyságról és erényről szóló szózatot, rejtett agymosó
motívumokkal megspékelve pedig párnázott karosszékből nézheted popkorn
majszolása közben.
A tömeg a parton csak hozzávetőlegesen érzékelhető
Maradhatnánk is ennyiben ezzel a
gyönyörű, pesszimista kicsengéssel, de különös módon az egész cikk megírásának
van egy apropója, és ez az apropó nem negatív. A hétvégén volt ugyanis Győrben
a Kajak-kenu Maraton Magyar Bajnokság. Tartozik ehhez még egy kis kifejtés – ha
van türelme az olvasónak – mert esetleg a „férfi princípium” és az elvontan
értelmezett „akarat” által szimbolizált univerzum összetársítása a „popzene”,
„munkahely”, „sport” és „emberi jog” világával, nem feltétlen egyszerű az
utóbbi evidenciáin tenyésző elmének. Mégis, megpróbálunk itt elhelyezni néhány
olyan impulzust, ami azért érzékeltetheti, hogy ha szűk territóriumra bezárva
is, de azért még mindig fellelhető olyan mozgástér, amiben csakis azoknak az
értékeknek a mentén lehetséges a létezésben megragadni, melyek a hagyományban
öröknek bizonyultak. – Nos, egy ilyen szűk territórium a kajak-kenu sport.
Bemelegítésnek
emlékeink közül mindjárt felidézünk egy néhány éve a televízióban látható
riportot egy versenyfutamot követően, ahol is előkelő helyre vártuk (a
riporterrel együtt) egyik neves férfi versenyzőnket (nevét szemérmesen
elhallgatjuk), aki nem tudta beváltani a hozzá fűzött reményeket. A riporter
persze az eset élét simítandó tudakolta a kudarc okát, felkínálva a lehetőséget
egy szofisztikált mentegetőzésre, olyasmire, ami az élet minden más területén már
szocializációs normatívaként várható, sőt hovatovább elvárható. Válaszként
azonban olyan tőmondatot kapott, aminek kultúraidegen egyszerűségétől egészen
zavarba jött: – A másik jobb volt.
Nincs szépítés. Tárgyszerűség van. Egy
férfihoz egyedül ez illik. (Csak hol vannak még férfiak?)
– Persze, nem egyformák az emberek (a
férfiak) ebben a sportban sem. Azonban a kajak-kenu, mint feladat, nemigen hagy
teret másnak, mint a kíméletlenül őszinte tárgyszerűségnek. Először is be kell
ülni (térdelni) egy lélekvesztőbe, amibe éppen befér az ember alfele. Ebben a
lélekvesztőben aztán a legkisebb helytelen mozdulat, és lehet úszkálni az
évszaknak megfelelő hőmérsékletű vízben. A víz pedig mindenkor és mindenkinél
kijózanítólag hat. Nincs mit magyarázni. Ha van bátorságod visszaülni a hajóba
és újra megkockáztatni a „kijózanodást”, akkor van esélyed kajakozni, és nem
fogsz, mert nem is kell magyarázkodnod. Sőt, hatalmas élményhez juttat, ha
uralod a hajót. Aki viszont nem képes feldolgozni az első néhány kísérlet
kudarcát, vagyis nem ő győzi le a félelmét, hanem a félelme győzi le őt, az
elmenekül.
Távolról nézve talán egyszerűnek tűnik
a kajakozás. A hajó két oldalán huzigáljuk a lapátot, és haladunk előre. A
valóságban sok év munkájával csiszolódik harmonikussá az a mozgás, ami egyrészt
minden pillanatban tökéletes egyensúlyt jelent, másrészt maximalizálni képes az
összes kifejtett erő haladás irányú eredőjét.
Küzdelem
A legnagyobb klasszisok is folyamatosan
csiszolják a stílusukat. Mindehhez soha nem lanyhuló akarat kell, bátorság,
önfeláldozás, kitartás, hűség… (soroljuk(?) – ld. bushido). Egyébként jön a
magyarázkodás, és annak következtében a lecsúszás.
Ráadásul a jelenségnek a maga
szimbolikus teljességében van egy önmagán túlmutató metafizikai értelme. A
tökéletességre csiszolt férfi princípium (akarat) egy lélekvesztőben, teljes
kiegyensúlyozottsággal halad a vízen, ami pedig (mármint a víz) a női
princípium tiszta manifesztációja a fizikai térben. [sic: …Habár fölűl a gálya,
/ S alúl a víznek árja, / Azért a víz az úr! P.S.]
Kenusok
Szóval Magyarországon (híres
Kismagyarországon) az átkosban elkezdett virágozni ez a férfi princípium tiszta
megnyilvánulását megkövetelő sport. Különös módon egészen nagy tömegeket
mozgatott meg, s akik alaposabban belekóstoltak, később sem tudtak elszakadni
tőle. Az ember kiöregedhet a versenysportból, túljuthat ereje teljén, egyre
lejjebb adja, de ha bele is kényszerül a folyamatosan romló egyensúlyozási
képességek miatt szélesebb hajóba, akkor is ott munkál a már kiölhetetlen
akarat, és bizony a Dunán meg a Tiszán végelgyengülésig szántják a habokat az
örökre fiatal lelkű öreglegények.
Azért persze ide is betört a
„modernizmus”, különös tekintettel azokra a csodaszerekre, amik viszonylag
kevesebb munkával kecsegtetnek jó eredményeket elérni. – Ugye, a megúszás
lehetősége! Megúszni az önfeláldozást, megúszni a szenvedést… Hígul a sport, folyamatosan romlanak az
eredmények, szűkül az utánpótlás. De egy olyan nagy seregszemle, mint a hétvégi
maraton, ahol minden korosztály képviseltethette magát, a gyermekektől (10
évesek a legfiatalabbak) a legidősebbekig (a korelnök az idén 88 éves) – tessék
nézni, még mindig tömeget hoz össze. Pedig akik ezeken a képeken láthatók, azok
szinte mind versenyzők, kizárólag nézőként csak egy-egy családtag jelenik meg.
Van még reményünk. Fogynak ugyan, de
vannak még Kismagyarországon férfiak. Egyikük-másikuk áthajózik a túli vizekre:
leadta a szerelést – mondják az ittmaradottak. De a fiatalok előtt egyenes
gerinccel még mindig megállnak olyan egyéniségek, akik tiszta akaratával és
megkérdőjelezhetetlen teljesítményével szemben csak elnémulni lehet.
Feró bácsi kettesben elől (1950-es évek)
Feró bácsi ma (88 éves)
Feró bácsi vízen
Tisztelt Álláspont!
VálaszTörlésKöszönöm ezt az írást, örömmel olvastam, és engedelmével kitenném a saját kis meseszobámba - különösen mert pont a minap ütötte fel a fejét némi vicces "hím-soviniszta" felhang, - s bár nem rezgek a bejegyzés minden sorával, (például azzal a sugallattal, ami Istent férfi princípiummal "ruházza" fel), de azért a rávezetések és a gólok intelligensen elbűvölőek, gratulálok! :)
És azért csak hozzáteszem: ha a férfi minőség dominálna, akkor erő és akarat ugyan lenne, de egyensúly még véletlenül sem, azért ez gondolom belátható, mint ahogy az is, hogy pont a női minőség erősödésével kezd valamiféle egyensúly körvonalazódni, és kezdünk végre kikecmeregni abból a katyvaszból, amit oly ügyesen hoztak létre nekünk a rendszerfenntartó "programozóink". Persze lehet hogy én nem értettem meg az írás esszenciáját...